Orima Alfa Heavy Snow Load -aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmä sivusta

Läpimurto aurinkopaneelien kiinnityksessä – kotimainen innovaatio

Uusi aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmä Orima Alfa Heavy Snow Load on testattu 700 kg:n kuormalla laboratoriossa. Onpa päälle ajettu sähköautokin.

Aurinkopaneeleita on jo vuosia asennettu tasakatoille Suomessa. Haasteena on ollut löytää Pohjolan lumikuormat kestävä sekä samaan aikaan asentajaystävällinen kiinnitysjärjestelmä. Nyt suomalaiset insinöörit ovat kehittäneet ratkaisun!

Kattoturvatuotteita ja aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmiä valmistava Orima-Tuote Oy sekä Pohjoismaiden suurin lämpöpumppujen ja aurinkosähkötuotteiden maahantuonti- ja tukkuliike Scanoffice Oy ovat kehittäneet yhdessä uuden kiinnitysjärjestelmän tasakatoille.

Markkinoiden ainoana tämä tasakattoteline tukee aurinkopaneelin kehystä kauttaaltaan neljältä sivulta, minkä ansiosta paneeli kestää ehjänä rakentamismääräysten mukaiset lumikuormat kaikkialla Suomessa.

Suuri osa Suomen tasakatoilla käytettävistä aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmistä on suunniteltu Keski-Euroopan olosuhteisiin. Eurooppalainen teline tukee paneelia tyypillisesti vain pieneltä alueelta läheltä aurinkopaneelin kulmia tai pelkästään paneelin lyhyiltä sivuilta.

Pistemäisessä tuennassa aurinkopaneeli pääsee taipumaan, mikä aiheuttaa aurinkopaneelin kennoihin visuaalisesti vaikeasti havaittavia mikromurtumia. Murtumat heikentävät paneelin tuotantoa ja aiheuttavat kennojen ylikuumentumista.

Eurooppalaista telinettä käytettäessä paneelitehtaiden lupaamat suurimmat lumikuorma-arvot eivät ole voimassa. Pahimmillaan eurooppalainen teline mitätöi aurinkopaneelin pitkän takuun ja aiheuttaa turvallisuusriskin.

Testien kautta maailmalle

Uusi aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmä on testattu 700 kg:n kuormalla. Suurin rakentamismääräysten mukainen lumikuorma standardikokoista aurinkopaneelia kohden on noin 450 kg.

Uudessa telineessä aurinkopaneeli säilyy lähes taipumattomana maksimaalisesta lumikuormasta huolimatta. Valtavan kestävyytensä ansiosta uudelle kiinnitysjärjestelmälle annettiin nimeksi Orima Alfa Heavy Snow Load.

“Orima Alfa Heavy Snow Load -kiinnitysjärjestelmä valmistetaan meillä täällä Orimattilassa. Tavoitteena on ensin toimittaa uutta tuotetta Suomeen ja seuraavassa vaiheessa myös muihin lumisiin maihin”, toteaa Orima-Tuote Oy:n toimitusjohtaja Mikko Ahonen.

Markkinoiden pisin takuu

Laadukkaan kotimaisen valmistuksen ansiosta Orima Alfa HSL -telineen takuu on huimat 30 vuotta. Eurooppalaisten kiinnitysjärjestelmien takuu on perinteisesti vain 5–15 vuotta.

“On mukava kertoa asiakkaillemme, että viimeinkin kiinnitysjärjestelmän ja aurinkopaneelien takuut ovat samanpituiset”, iloitsee Scanoffice Oy:n kehitysjohtaja Atte Kallio.

Paloviranomaisilla uusia vaatimuksia

Orima Alfa HSL -aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmässä paneelin etureuna on nostettu 200 mm:n etäisyydelle katosta. Riittävä ilmatila paneelin ja katon välissä parantaa paloturvallisuutta.

Kyseinen 200 mm:n minimietäisyys on paloviranomaisten vaatimus jo joillakin paikkakunnilla Suomessa ja tullee jatkossa olemaan vaatimus koko maassa. Korotettu etureuna myös jättää lumelle hyvin tilaa valua pois paneelin päältä. Näin aurinkopaneelit tuottavat vuositasolla enemmän sähköä kuin perinteisessä tasakattotelineessä.

Uusi Orima Alfa Heavy Snow Load on ilo asentaa

Orima Alfa Heavy Snow Load -kiinnitysjärjestelmä toimitetaan esikoottuna, mikä nopeuttaa asentamista. Kattojalan saa käyttökuntoon ainoastaan yhden ruuvin avulla. Lisäksi etu- ja takapelleille on käyttövalmiit kiinnikkeet.

Fakta

Suomessa käytetään paljon Keski-Eurooppaan suunniteltuja aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmiä, joissa paneeli pääsee taipumaan. Tämä aiheuttaa aurinkopaneelin kennoihin visuaalisesti vaikeasti havaittavia mikromurtumia.

Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuja telineitä käytettäessä paneelitehtaan lupaamat lumikuorma-arvot eivät ole voimassa. Pahimmillaan eurooppalainen teline mitätöi aurinkopaneelin pitkän takuun ja aiheuttaa turvallisuusriskin.

Markkinoiden ainoana Orima Alfa Heavy Snow Load -tasakattoteline tukee aurinkopaneelin kehystä kauttaaltaan neljältä sivulta, minkä ansiosta paneeli kestää rakentamismääräysten mukaiset lumikuormat kaikkialla Suomessa.

Uusi Orima Alfa Heavy Snow Load -aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmä

• on testattu 700 kg:n kuormalla
  • nostaa paneelin etureunan 200 mm irti katosta, mikä takaa paloturvallisuuden ja parantaa sähkön tuotantoa
  • on erittäin nopea ja helppo asentaa
  • on kotimaisen tuotekehityksen tulos.

Lisätiedot ja kuvat

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Mikko Ahonen, 040 505 2209, mikko.ahonen@orima.fi, orima.fi
Kehitysjohtaja Atte Kallio, 050 346 4118, atte.kallio@scanoffice.fi, scanoffice.fi

Kuvat:
Scanoffice Oy:n kuvapankki

Tutustu uuteen tuotteeseen kotisivullamme:
Orima Alfa Heavy Snow Load – Aurinkopaneelien kiinnitysjärjestelmä tasakatolle

Orima logo

Orimalta saat ratkaisut huolettomaan omistamiseen, elämiseen ja liiketoimintaan. Tuotteemme, niin kattoturva- ja sadevesituotteet kuin aurinkopaneelien asennustelineet ja sopimusvalmistusratkaisut ohutlevystä suunnitellaan ja valmistetaan kestämään turvallisesti ja pysyvästi. Kokemuksen tuomalla ylpeydellä osaamme tarjota ja valmistaa nopeasti tarvittavat ratkaisut paikkaan kuin paikkaan.

SOG logo tekstillä

Scanoffice Group muodostuu vuonna 1984 perustetun Pohjoismaiden suurimman lämpöpumppujen ja aurinkosähkötuotteiden maahantuonti- ja tukkuliikkeen Scanoffice Oy:n ympärille. Scanoffice Oy sekä Scanvarm Oy Ab ovat alan johtavia liikkeitä Suomen markkinoilla. ScanMont Ab palvelee lämpöpumppualan urakoitsijoita Ruotsin markkinoilla. Yritysryhmän liikevaihto ylittää 55 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 60 henkilöä.

Scanoffice Groupin toimittamat laitteet säästävät vuosittain energiaa noin 1,4 TWh, joka vastaa noin 100 000 omakotitalon lämmitystä. Yritysryhmä kompensoi myös työntekijöidensä henkilökohtaiset päästöt. Lue lisää konkreettisista toimistamme luonnon hyväksi.

Scanoffice Group on suomalainen perheyhtiö.

Valikko