Yleiset toimitusehdot

Scanoffice-yritysryhmän yleiset myynti- ja toimitusehdot 19.2.2024

Yleistä

Näitä ehtoja sovelletaan, mikäli kirjallisesti ei ole toisin sovittu. Siltä osin kuin näissä myynti- ja toimitusehdoissa ei ole toisin sovittu, sovelletaan kauppalainsäädäntöä.

Jos näiden ehtojen eri kieliversiot ovat ristiriidassa keskenään, suomenkielinen versio pätee.

Myyntihinnat

Hinnoittelun perustana käytetään toimituspäivänä voimassa olevia Scanoffice Oy :n, Scanoffice Solar Oy:n tai Scanvarm Oy Ab:n (jäljempänä ”Myyjä”) arvonlisäverottomia hintoja. Myyjän verkkokaupan hinnat eivät välttämättä sisällä sopimusalennuksia tai mahdollista pientoimituslisää.

Myyjä pidättää oikeuden muuttaa ennakkotilattujen tuotteiden hintaa, mikäli valmistajan hinnoittelu muuttuu ja/tai valuuttakurssimuutokset tai tullitariffit pakottavat hintojen tarkistukseen.

Maksuehto

Sovitaan asiakkaan kanssa erikseen. Kullekin asiakkaalle määritellään luottolimiitti, jonka muuttamisesta tai ylittämisestä on sovittava erikseen. Maksuaika lasketaan toimituspäivästä. Mikäli lasku joiltakin osin on virheellinen, se on virheettömältä osaltaan kuitenkin maksettava eräpäivänä. Laskun riidanalaisen osan osalta tulee asiakkaan reklamoida kirjallisesti välittömästi virheen havaittuaan.

Viivästyskorko ja perintäkulut

Viivästyskorko määräytyy korkolain mukaan. Myyjällä on viivästyskoron lisäksi oikeus periä kohtuulliset perintäkulut.

Pientoimitus- ja laskutuslisä

Alle 100 euron (alv 0 %) tilauksista Myyjä veloittaa 12 euron (alv 0 %) pientoimituslisän, joka koskee myös noutotilauksia ja varaosia, mutta ei ostoksia itsepalvelunoutovarastoista.

Paperilaskuista veloitamme viiden euron laskutuslisän (alv 0 %).

Tavaran ominaisuudet ja virhe

Myyjä vastaa siitä, että tavarat eivät sisällä toimitettaessa valmistusvirheitä, ja että ne vastaavat sopimuksessa annettuja tietoja. Myyjä ei kuitenkaan vastaa tavaroiden a) normaalista kulumasta; b) virheistä, vahingoista tai kustannuksista, jotka johtuvat (i) tavaroiden virheellisestä käyttämisestä, varastoimisesta, asennuksesta, huollosta tai muusta käsittelystä asiakkaan tai kolmannen osapuolen toimesta; (ii) tavaroiden käsittelystä käyttöohjeiden, Myyjän antaman ohjeistuksen tai tarkoituksensa vastaisesti; (iii) asiakkaan tai kolmannen osapuolen tavaroihin tekemistä muutoksista tai muusta asiakkaasta tai kolmannesta johtuvasta syystä.

Mikäli asiakas katsoo, että tavarassa on virhe, asiakkaan tulee ilmoittaa siitä Myyjälle välittömästi kirjallisesti. Ennen mitään virheen oikaisua, asiakkaan tulee toimittaa virheelliseksi väitetty tavara Myyjälle tarkistettavaksi ja annettava Myyjälle mahdollisuus tarvittaessa testata tavara virheen varalta. Mikäli tuote on virheellinen, Myyjä joko korjaa virheen omalla kusta nnuksellaan tai toimittaa uuden tavaran. Mikäli tavaran korjaaminen tai vastaavan tavaran toimittaminen eivät tule kyseeseen, Myyjä korvaa tavaran hinnan asiakkaalle. Tavaran virheestä johtuva Myyjän kokonaisvastuu on rajattu maksimissaan tavaran myyntihin taan ja lähetyskustannuksiin.

Välillinen vahinko

Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle tuotteen virheellisyydestä tai viivästymisestä aiheutuneita välillisiä vahinkoja.

Takuu

Myydylle tavaralle on erikseen määritelty takuu.

Toimitusehto

Vapaasti Myyjän logistiikkakeskuksessa:

Scanoffice Oy: Juvanmalmintie 11 , 02970 Espoo
Scanoffice Solar Oy: Seilorinkatu 1 D, 00980 Helsinki
Scanvarm Oy Ab : Ansatie 4, 01740 Vantaa

Toimitusaika

Sopimuksen mukaan.

Toimitustapa

Sopimuksen mukaan tai nor maalisti Myyjän rahtisopimuksella.

Rahtihinnat

Käytettäessä Myyjän sopimia rahtipalveluja DB Schenkerin, Postnordin, Postin tai muiden rahdinkuljettajien kanssa hinnoittelun perustana käytetään toimituspäivänä voimassa olevaa hintaa.

Tilausvahvistuksessa näkyvät rahtihinnat ovat arvioita.

Huomautusaika

Toimitusta tai tavaran laatua koskevat muistutukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta.

Palautukset

Palautuksesta on aina sovittava etukäteen Myyjän kanssa. Palautettavan tuotteen pakkaukseen tulee merkitä erilliselle paperilapulle Myyjältä saatu myyntipalautustilausnumero (MPT-numero). Ilman MPT-numeroa palautuvia tuotteita ei käsitellä, eikä mahdollisia hyvityksiä makseta. Palautukset toimitetaan DB Schenkerin asiakasnumerolla:

· DB Schenker – Scanoffice Oy 60015102
· DB Schenker – Scanoffice Solar Oy 60014857
· DB Schenker – Scanvarm Oy 60002170

Palautuksen kuljetus tilataan kirjautumalla DB Schenkerin portaaliin: https://www.dbschenker.com/fi-fi/
Ohje: https://www.scanoffice.fi/palautusohje

Hyvityskäytäntö koskien asiakkaan palauttamia tuotteita

(Mm. mitoitusvirheistä johtuvat palautukset tai asiakkaan muusta syystä väärin tilaamat laitteet / tarvikkeet)

Asiakkaan halutessa palauttaa esim. hänen omasta mitoitusvirheestä tai omasta tilausvirheestä johtuvan väärin toimitetun, Myyjän vakiovarastotuotteisiin kuuluvan, laitteen / tarvikkeen, hyvitämme pääsääntöisesti 80% laitteen / tarvikkeen jälleenmyyjähinnasta edellyttäen, että:

  • laite / tarvike on koskematon, käyttämätön (ja se myös näyttää siltä) ja myyntikuntoinen.
  • laite / tarvike palautetaan Myyjälle avaamattomassa alkuperäispakkauksessaan.
  • kaikki laitteeseen liittyvät komponentit ovat mukana palautuksessa.
  • laitteeseen ei ole tehty muutostöitä (esim. porattu ylimääräisiä reikiä tms.)
  • Myyjältä saatu myyntipalautustilaus numero (MPT-numero) on kirjoitettu erilliselle paperilapulle, joka on kiinnitetty palautettavaan laitteeseen / tarvikkeeseen.
  • asiakas vastaa rahtikuluista koskien toimitusta loppuasiakkaalle sekä palautusta Myyjälle. Mikäli kyseessä on tehdastilaustuote, joka on tilattu vartavasten asiakkaalle (ts. ei ole varastomallistossamme), tuotetta ei voi palauttaa.

Tilausten peruutukset

Asiakas voi peruuttaa tilauksen veloituksetta tilausvahvistuksessa esitettävän huomautusajan puitteissa. Jos asiakas peruuttaa tilauksen huomautusajan jälkeen, Myyjä pidättää oikeuden veloittaa 12 % tilauksen arvonlisäverottomasta arvosta tai vähintään 100 € (alv 0 %) tilauksen käsittely – sekä varastointikustannuksista tilausperuutusmaksuna. Mikäli kyseessä on tehdastilaustuote, joka on tilattu varta vasten asiakkaalle (ts. ei ole varastomallistossamme), tilausta ei voi peruuttaa.

Myyjä varaa oikeuden peruuttaa noutotilauksen, jota ei ole noudettu kahden viikon kuluessa Myyjän ilmoittamasta noutopäivästä.

Kuljetusvauriot

Käytettäessä Myyjän sopimia rahtipalveluja Myyjä vastaa lähetyksen aikana sattuneista kuljetusvaurioista vastaanottajalle asti Suomessa. Edellytyksenä korvaukselle on, että vastaanottaja toimii alla olevien ohjeiden mukaisesti.

  • vastaanottajan tulee tarkastaa saapuva lähetyserä välittömästi mahdollisten ulkoisten vaurioitten suhteen.
  • mikäli ilmenee moittimista määrän tai kunnon suhteen , tulee siitä tehdä muistutus rahtikirjaan välittömästi tavaraa vastaanotettaessa – kuljettaja vahvistaa varauman allekirjoituksellaan.
  • asiakkaan tulee viipymättä ilmoittaa kuljetusvahingosta Myyjälle.
  • piilovauriotapauksessa asiakkaan tulee ilmoittaa kuljetusvahingosta heti Myyjälle, kun asia ilmenee.

Lojaliteettivelvollisuus

Osapuolen tulee toiminnassaan ottaa huomioon toisen osapuolen etu, eikä osapuoli saa esimerkiksi toiminnallaan, puheillaan tai kirjoituksilla an vahingoittaa toisen osapuolen mainetta, asiakassuhteita tai aiheuttaa taloudellista vahinkoa toiselle osapuolelle.

Salassapito

Asiakas sitoutuu olemaan paljastamatta kolmansille osapuolille Myyjän tarjousta, tilausvahvistusta tai muita Myyjän asiakkaalle luovuttamia ei-julkisia tietoja, asiakirjoja tai muita dokumentteja. Asiakkaan salassapitovelvollisuus ei koske tietoa, (i) joka on julkista tai tulee julkiseksi ilman, että asiakas siihen teollaan tai laiminlyönnillään vaikuttaa; (ii) joka on todistettavasti asiakkaan laillisessa hallinnassa ennen tiedon paljastamista ja jota tietoa asiakas ei ole saanut Myyjältä suoraan tai välillisesti; (iii) jonka asiakas on todistettavasti kehit tänyt itsenäisesti; tai (iv) joka on paljastettava asiakasta velvoittavan lainsäädännön tai viranomaismääräyksen perusteella, jolloin asiakas tulee kuitenkin ilmoittaa Myyjälle tiedonluovutuksesta, sen perusteista ja sisällöstä, mikäli se on lainsäädännön perusteella mahdollista.

Myyjän ja asiakkaan väliset vastuut

Tämän ohjeistuksen tarkoitus on selventää asiakkaan (esim. urakoitsijan/jälleenmyyjän ) ja Myyjän välisiä vastuukysymyksiä ja niitä rutiineja, joita liittyy energiaratkaisujen asennuksiin. On olennaisen tärkeää, että osapuolet tuntevat työnjaon mahdollisimman tarkkaan.

Myyjän velvollisuudet ja vastuut:

  • Myyjä toimittaa tuotteet asiakkaalle sovittuna ajankohtana ja vastaa siitä, että tuotteet ovat teknisten dokumentaatioiden mukaiset.
  • Tuotteet toimitetaan, mikäli muuta ei olla sovittu, kohteeseen Myyjän rahtisopimuksella ja rahtivakuutettuna.
  • Kuluttajatuotteiden mukana seuraa aina suomenkielinen käyttöopas. Asennusta edellyttävien laitteiden mukana toimitetaan asennusopas.
  • Myyjän asiakkaalle toimittama laskentaohjelma tai Myyjän erikseen kohteeseen tekemä mitoituslaskelma antaa suuntaa tulevasta energiasäästöstä, sikäli kun laite on mitoitettu ja asennettu kohteeseen oikein. Laitteen toiminta riippuu paikallisista olosuhteista. Esim. ilmavesilämpöpumppujen SCOP-arvo (hyötysuhde) on aina riippuvainen kohteesta, lämmityskauden keskilämpötilasta, kohteen olemassa olevasta lämmitysjärjestelmästä (rinnalle asennuksissa), järjestelmän asennuksesta, järjestelmää ohjaavasta automaatiosta sekä asetettavan menoveden lämpötilasta.
  • Myyjän tekninen tuki auttaa puhelimitse tilanteissa, jotka liittyvät Myyjän myymän laitteen asennukseen. Myyjän vastuisiin ei kuulu kokonaisratkaisun suunnittelu asiakkaan kohteessa, eikä Myyjä ota vastuuta kokonaisratkaisun toimivuu desta urakoidussa kohteessa. Myyjä vastaa siitä, että sen toimittama laitteisto vastaa dokumenteissa ilmoitettuja arvoja.
  • Kun asiakas asentaa ensimmäistä kertaa Myyjän toimittamaa kiinteistökokoluokan (yli 15 kW) laitteistoa kohteeseen, tulee Myyjän edustaja erikseen sovittaessa mukaan käyttöönottoon . Käyttöönotossa mukanaolon edellytys on, että laitteisto on asennettu, sähköistetty sekä koepaineistettu ja asennus on kaikilta osin suoritettu loppuun. Asiakkaan tulee ilmoittaa Myyjälle kohteen käy ttöönoton ajankohta vähintään viikkoa ennen käyttöönottoa. Myyjän turhista käynneistä (sikäli kun asennus on esim. keskeneräinen) veloitetaan asiakasta voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
  • Myyjän velvollisuuksien ja vastuiden ulkopuoliset työt laskutetaan toimituspäivänä voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Myyjä voi halutessaan käyttää ulkopuolisia toimijoita velvollisuuksien sa ja vastuidensa ulkopuolisten töiden tekemiseen.

Asiakkaan velvollisuudet ja vastuut

  • Asiakas (esim. urakoitsija/jälleenmyyjä ) tutustuu oman loppuasiakkaansa kohteeseen ja suunnittelee ratkaisuehdotuksen loppuasiakkaan tilanteeseen.
  • Asiakas tekee tarjouksen energiaratkaisusta asennettuna loppuasiakkaan kanssa sovitulla tavalla. On tärkeää, että tarjouksessa riittävän selvästi eritellään tarjouksen sisältö, jotta jälkeenpäin ei synny erimielisyyksiä siitä, mitä on sovittu.
  • Jos asiakas tarvitsee Myyjän apua ratkaisun suunnittelussa, tulee avunpyynnön tapahtua aina ennen asiakkaan tarjouksen tekemistä. Myyjän neuvonta rajoittuu vain asioihin, joista on erikseen sovittu ja joista on ollut käytettävissä riittävä t lähtötiedot kohteeseen liittyen.
  • Asiakas toimittaa ja asentaa energiaratkaisun loppuasiakkaan kohteeseen ja on ainoa kaupan osapuoli loppuasiakkaaseen nähden. Myyjä on sopimussuhteessa vain asiakkaan kanssa (ei loppuasiakkaan kanssa).
  • Asiakas vastaa tarjoamansa energiaratkaisun toiminnasta tarjotulla tavalla ja siitä, että laitteisto tuottaa loppuasiakkaalle esitetyn laskennallisen säästön. Myyjän vastuu rajoittuu tarjotun laitteiston teknisten dokumenttien mukaisiin arvoihin.
  • Asiakas vastaa tarjoamansa energiaratkaisun komponenttien yhteensopivuudesta ja mitoituksesta. Vastuu komponenttien yhteensopivuudesta ja mitoituksesta ei siirry Myyjälle, vaikka komponentit olisi tilattu Myyjältä yhdellä kertaa yhteen kohteeseen ja vaikka Myyjä olisi avustanut komponenttien mitoituksessa.
  • Kaikki asennuksen jälkeinen kommunikaatio asiakkaan ja loppuasiakkaan välillä tapahtuu näiden kahden osapuolen välillä. Myyjän tuotteisiin liittyvät kysymykset esitetään aina asiakkaan (ei loppuasiakkaan) kautta.
  • Mahdolliset asennusvirheet ovat aina asiakkaan vastuulla, ja Myyjä voi niissä tilanteissa auttaa parhaan kykynsä mukaan. Myyjä ei osallistu suoraan keskusteluihin loppuasiakkaan tai esimerkiksi kohteen valvojan kanssa.